Mogo saņem 92 000 EUR lielu sodu

Mogo saņem 92 000 EUR lielu sodu

PTAC (Patērētāju tiesību aizsardzības centrs) 2018. gada jūnijā uzlicis 80 tūkstošus eiro lielu naudas sodu aizdevējam AS “Mogo”, jo tas sistemātiski pieļāvis pārkāpumus saistībā ar kredītņēmēju iespēju atgriezt aizdevumu izvērtēšanu.

Līdz ar soda piešķiršanu Mogo tika piešķirts pienākums pārtraukt negodīgo komercpraksi. Lai to izbeigtu, tika izstrādāts un apstiprināts smalki detalizēts un izsekojams kredītņēmēju spējas atgriezt aizdevumu izvērtēšanas kārtības plāns, un tika noteikts pienākums izvērtēt aizņēmēju iespējas atdot aizdevumu tieši vadoties precīzi pēc PTAL (Patērētāju tiesību aizsardzības likuma).

80 000 eiro nav vienīgais Mogo sods

Šī paša gada maija noslēgumā “Mogo” saņēma vēl vienu sodu no PTAC, šoreiz 12 000 eiro apmērā. Tas tika piešķirts par maldinošu un neprofesionālu komercpraksi, kā rezultātā tika veicināta bezatbildīga aizņemšanās. “Mogo” šo praksi īstenoja ar īsziņām, kuru saņēmēji tika apsveikti ar piešķirtu naudas aizdevumu bez ķīlas maksimāli pieejamajā, 425 eiro, apmērā uz 36 mēnešu atmaksas termiņu. Papildus minēts, ka ikmēneša maksājuma summa būs vien 25,85 eiro liela. Īsziņas noslēgumā, savukārt, bijis aicinājums apstiprināt aizdevumu, zvanot uz telefona numuru +37166900900.

Ierosinātās lietas izskatīšanas laikā PTAC konstatējis, ka aizdevējs realizējis komercpraksi, kas neatbilst profesionālās rūpības standartiem, jo nenodrošina PTAL normās minēto kredītņēmēju spējas atgriezt aizdevumu adekvātu izvērtēšanu. Šāds pārkāpums noticis sistemātiski.

Jāvērtē pēc patiesajiem ienākumiem

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs informē, ka ir ļoti svarīgi, lai kredītņēmēja maksātspējas izvērtēšanai par pamatu tiktu ņemts aizņēmēja patiesais ienākumu līmenis, tādā veidā samazinot patērētāja vajadzības:

  • pārdot īpašumu;
  • ieķīlāt īpašumu;
  • ievērojami ierobežot pamatvajadzību segšanai izmantojamos ikdienas tēriņus riskus.

Kopsummā vērtējot, iespēja aizņemties naudu ir patērētājiem svarīga un vajadzīga, taču pret to aizdevēji nedrīkst attiekties vieglprātīgi – ir rūpīgi jāizvērtē patērētāja maksātspēja ar nolūku maksimāli samazināt kredītu izsniegšanu tiem aizņēmējiem, kas piedzīvotu finansiālās situācijas pasliktināšanos pēc aizdevuma saņemšanas, kad jāsāk kredīta atmaksa.

Mogo nejūtas vainīgi

PTAC informēja, ka aizdevējs “Mogo” noliedz, ka būtu pārkāpuši kādus nosacījumus, kā arī neizrādīja absolūti nekādas iniciatīvas pazīmes, lai uzlabotu pašreizējo kārtību un novērstu pārkāpumus, skaidri norādot, ka PTAC ieteiktās sistēmas izmaiņas var negatīvi ietekmēt “Mogo” klientu loka apjomu, aizņēmēju skaitam samazinoties, turklāt būs traucējoši tiem kredītņēmējiem, kam faktisko ienākumu summa ir lielāka par birokrātiski pierādāmajiem ienākumiem, jo nebūs iespējams saņemt faktiskajam ienākumu apmēram atbilstošu aizdevuma summu.